SALAATIT VAIHTUIVAT SOIJANAKKEIHIN

Korkeakouluissa tarjottava kasvisruoka on monipuolistunut huomattavasti viime vuosina. Kasvisruoan menekki kasvaa tasaisesti.

Jyväskylän yliopistolla on tarjottu kasvisruokaa ainakin kolmekymmentä vuotta. Ennen vanhaan kasvisruoka oli yhtä kuin salaattilautanen, nykyään tarjolla on laaja valikoima ravitsevia ja herkullisia ruokalajeja.

– 80-luvulla ateriaan kuului lähinnä raasteita, salaattia ja keitetty peruna. Tuolloin kasvisruokaa söi 300 asiakkaasta vain muutama, opiskelijaravintola Ilokiven keittäjänä vuodesta 1981 toiminut Arja Yläjärvi muistelee.

Yläjärven mukaan kasvisruoan monipuolistuminen on oikeastaan aivan viime vuosien ilmiö. Etenkin proteiinin saantiin on alettu kiinnittää huomiota, koska asiakkaat ovat niin vaatineet. Soijaa, papuja tai linssejä lisätään nykyään ruokaan kuin ruokaan.

Myös lounasravintola Lozzilla on herätty kasvisruokailun uuteen aikakauteen. Salaattipöytää on monipuolistettu pähkinöillä ja siemenillä, ja kahdesti viikossa kasvisruoan ystävät saavat nauttia värikkään buffet-pöydän antimista.

– Vielä muutama vuosi sitten saimme paljon kritiikkiä kasvisruoan laadusta. Nyt on ollut hiljaisempaa, Lozzin ravintolapäällikkö Tarja Markkanen kertoo.

Kymmenesosa kasvissyöjiä

Sekä yliopistolla että ammattikorkeakoululla kasvisruokaa nauttii noin kymmenesosa kaikista ruokailijoista. Jos listalla sattuu olemaan kasvispitsaa tai paputortilloja, kasvisruokailijoiden määrä voi hetkessä moninkertaistua.

Kasvisruoka on kasvattanut suosiotaan tasaiseen tahtiin. Sonaatti Oy:n toimitusjohtajan Arto Maijalan mukaan vegetaristien määrä ei välttämättä ole kasvanut, mutta sekasyöjät valitsevat lautaselleen yhä useammin kevyitä ja raikkaita vaihtoehtoja.

– Nuorison ruokakulttuuri on muuttunut aika radikaalisti viime vuosina. Ihmiset ovat yhä tarkempia siitä, mitä suuhunsa pistävät. Kasvisruoan suosion kasvu on yksi osa tätä ilmiötä, Maijala arvelee.

Vegaanien määrä on Jyväskylän opiskelijaravintoloissa häviävän pieni. Eläinkunnan tuotteista kieltäytyy täysin noin prosentti asiakkaista.

Anniina Sahi

Lue lisää:

Mainokset

Kommentointi on suljettu.

%d bloggers like this: