Kohti normaalia elämää (5.4.2011)

Kuntokuuria on takana 12 viikkoa, ja meikäläinen on tavoitteessaan! Vanhat satasen maksaneet farkut mahtuvat taas jalkaan (ehdin käyttää niitä kaksi kertaa ennen paisumistani).

Koska homma alkaa olla minun osaltani pulkassa, on aika suunnitella jatkoa. Vaikka Lite-ohjelmaa olisi vielä jäljellä kolme viikkoa, olen saavuttanut tavoitteeni ja siksi olen päättänyt aloittaa tilanteen normalisoinnin. Muutaman kerran olen uskaltautunut jo syömään koululla, vaikka siellä ei tietenkään voi syödä tismalleen ruokaohjeen mukaan. Huomaan kuitenkin kokoavani lautaselle täysin erilaisen lounaskokonaisuuden kuin aiemmin.

Vielä viime syksynä lautasellani oli iso kasa perunamuusia tai muuta hiilihydraattipitoista lisäkettä. Salaattia ei ollut nimeksikään, ja pääosaa näytteli kasa lihapullia. Nyt pyrin valitsemaan kevyemmän pääruokavaihtoehdon, ja täytän loput lautasesta salaatilla. En syö enää juurikaan hiilihydraatteja lounaalla. Vaikka tuoreet leivät tuoksuvat taivaallisilta, pyrin jättämään nekin pois. Ehkä viikonloppuisin voisin hemmotella itseäni leivällä 🙂

Aamiaiseksi aion vastaisuudessakin syödä kaurapuuroa ja raejuustoa. Se setti toimii hyvin, koska tykkään kovasti kaurapuurosta. Yritän myös pitää ruokailurytmin tasaisena, eli syön välipalan. Lähitulevaisuudessa välipala on todennäköisesti hedelmä tai vihannes raejuuston kera, mutta miksei joskus maitorahkakin.

Päivällisellä pyrin pitämään kasvikset kuvioissa, mutta aion antaa itselleni luvan syödä myös kastikkeita, joka ovat olleet pannassa koko tämän kuurin ajan. Herkkupäivien suhteen yritän pitää sellaista linjaa, että lauantaisin voi syödä vähän karkkia tai sipsejä, mutta muuten pussin suu pysyy suljettuna.

Koen, että tämä kevät on opettanut minulle paljon. Kuntokuuri on selvästi muokannut ajattelumaailmaani, koska tällä hetkellä sana ”herkku” tuo mieleen äidin tekemän lihapadan, eikä esimerkiksi Hesburgerin kerrosateriaa. Olen oppinut taas nauttimaan liikunnasta ihan eri tavalla kuin ennen, kun olen käynyt säännöllisesti urheilemassa. Nyt huomaan olevani kiukkuinen, jos en pääse muutamaan päivään jumppaamaan.
Tätä kevättä ei oikein voi muilla sanoilla summata, kuin että ihan mieletön fiilis!

Heidi Pohjala

p.s. Kehon koostumusanalyysin tulos oli uskomattoman hyvä: rasvaprosenttini on 22,9.


Lue tästä, miksi asiantuntija ei suosittelisi dieettiä laihduttamiseen.
Kuuntele täältä, mitä Jutta Gustafberg vastaa asiantuntijan kritiikkiin.

Advertisements

Kommentointi on suljettu.

%d bloggers like this: