Herkkuperseen kurinpalautus (10.3.2011)

Toin viime vuonna Aasian-reissulta tuliaisena pelastusrenkaan, joka oli tiukasti kiinni kropassani. Seitsemän kuukauden lomalla söin ravintolassa joka päivä, ja vaativin urheilusuoritus oli raahautua riippumatosta rannalle. Laiskottelu kostautui, ja kotiin palattuani huomasin kantavani vyötäröllä muutamaa lisäkiloa. Tammikuussa törmäsin netissä toimivaan Jutta Gustafsbergin Go Fat Go -kuntokuuriin. Päätin, että Aasian matkamuistot oli aika karistaa tästä kropasta.

Tätä kirjoittaessani olen ollut ”laihiksella” kahdeksan viikkoa. Itse en kutsu tätä laihdutuskuuriksi kahdesta syystä:
1. Jutan virtuaalisella ”läskileirillä” ruokaa syödään koko ajan ja annokset ovat suuria. Mitä tahansa ei kuitenkaan saa mättää, vaan pitää syödä tarkasti listan mukaan.
2. Haluan tiivistyä ja voida hyvin, enkä pidä painoa niin tärkeänä asiana. Tavoitteenani on saada läskin tilalle lihasta.


Homma toimii siis niin, että syön ja liikun tarkasti ohjeiden mukaan. Ensimmäinen osuus, eli Go Fat Go -haaste kesti neljä viikkoa, ja se oli täysin ilmainen. Toinen osuus, eli Lite on maksullinen, ja se kestää kymmenen viikkoa. Näiden kahden välissä pidettiin väliviikko, jolloin syötiin Go Fat Go -ohjeiden mukaan. Kaiken kaikkiaan koitos kestää 15 viikkoa ja sen takana on personal training -palveluita tarjoava yritys nimeltä Fitfarm (linkki: http://www.fitfarm.fi/).

Nyt viikolla kahdeksan noudatan Liten ohjeita. Litessä oli kolme ryhmävaihtoehtoa: laihduttajat, saavutetun painon ylläpitäjät tai lihasmassan kasvattajille tarkoitettu advanced. Itse kuulun laihduttajiin, joiden ruokavalio ei poikkea Go Fat Go:n menusta juurikaan.

Tässä suuntaa antava ruokalista ilmaisesta Go Fat Go -haasteesta, jotta saatte tästä hommasta jonkinlaisen käsityksen.
Aamiainen: kaurapuuroa, mehukeittoa ja raejuustoa + omega kolmoset
Lounas: kanaa, kalaa tai lihaa, paljon vihanneksia, raejuustoa tai kananmunanvalkuaista ja öljyä
Välipala: rahkaa ja marjoja tai proteiinipatukka
Päivällinen: kanaa, kalaa tai lihaa, paljon vihanneksia, pastaa, perunaa tai riisiä ja öljyä
Iltapala: rahkaa ja mehukeittoa sekä vehnäleseitä + omega kolmoset

Lisäksi juodaan paljon vettä.  Viikon aikana salilla käydään treenaamassa vähintään kaksi kertaa ja tehdään vähintään yksi kävelylenkki.

Urheilupuoli ei ole tuottanut minulle mitään vaikeuksia, mutta ruokailujen kanssa on ollut tekemistä. Aluksi ruokamäärät tuntuivat valtavilta, ja välillä iltapala jäi syömättä, kun mahaan ei mahtunut. Hiljalleen kroppa alkoi tottua ruokamäärään, ja nykyään tuo satsi uppoaa ilman ongelmia. Ensimmäiset neljä viikkoa sujuivatkin ihan mainiosti, mutta sitten koitti ensimmäinen herkkupäivä. Siitä lisää seuraavassa postauksessa.

Heidi Pohjala

Lue tästä, miksi asiantuntija ei suosittelisi dieettiä laihduttamiseen.
Kuuntele täältä, mitä Jutta Gustafberg vastaa asiantuntijan kritiikkiin.

Mainokset

Kommentointi on suljettu.

%d bloggers like this: